Kliknite na obálku časopisu a PRELISTUJTE SI!

             
               
               

ZAČNITE CVIČIŤ ZEN

Obr.: Vnímať zvuk

Srdcom zenového cvičenia je zenové sedenie. Stabilizuje telo i myseľ do stavu, v ktorom dokážeme ľahko relaxovať. Zenové sedenie je práca ako každá iná. Má dve formy – vonkajšiu a vnútornú.

Vonkajšia forma

Správna poloha tela je pri cvičení veľmi podstatná. Umožňuje stabilitu sediaceho tela a následne aj nehybnosť mysle.

Spravidla sedíme na vankúši položenom na rovnej podložke. Dôležité je sedieť tak, aby sa obe kolená dotýkali zeme (podložky). Ideálna je na to poloha úplného lotosu alebo polovičného lotosu. 

Pri plnom lotose je ľavá noha umiestnená na pravom stehne a pravá noha na ľavom stehne v prekríženej polohe. Hmotnosť tela je tak rovnomerne rozložená na obe dolné končatiny a zadok. Pri dlhšom sedení sa odporúča nohy vystriedať. 

Polovičný lotos znamená, že len jedna z nôh je prekrížená na stehne opačnej nohy, druhá, ohnutá v kolene, je uložená pod ňou. Aj táto poloha zaručuje skvelú rovnováhu, oporu tela v troch bodoch: zadok a obe kolená. Ak sedíte v tejto polohe dlhšie, môžete si tiež nohy vystriedať.

Pri sedení sa používa aj tzv. japonský sed, pri ktorom sedíme na chodidlách a kolená sú blízko seba položené na zemi. Poloha je veľmi stabilná, uvoľňuje sa pri nej brušná oblasť, čím sa uľahčuje abdominálne (bránicové) dýchanie.

V prípade, že s cvičením len začíname a naše telo ešte nie je privyknuté na „krkolomné“ meditačné polohy, akákoľvek iná poloha, zaručujúca rovnováhu tela opretého o tri oporné body, je v poriadku. Napríklad aj sedenie na stoličke.

Chrbtica je vystretá po celej svojej dĺžke a hlava je jej pokračovaním.

Znamená to, že sa snažíme neohýbať chrbticu v žiadnej jej časti, najmä v krčnej a driekovej. Krčnú časť chrbtice vyrovnáme tak, že hlavu skôr zatláčame dozadu. 

Driekovú časť vyrovnáme podsadením panvy dopredu, akoby sme chceli potlačiť efekt lordózy (prehnutia chrbticovej časti v oblasti krížov).

Ruky uložíme pohodlne do lona tak, že do pravej dlane položíme ľavú ruku a palce jemne spojíme, aby boli v jednej rovine, nie však nasilu, len akoby držali tenký papierik. Toto sa nazýva dhjána mudra, čiže mudra múdrosti a symbolizuje jednotu všetkého.

Hlava je vystretá, akoby ťahaná neviditeľným vláknom smerom nahor, avšak uvoľnená. Zuby sú zacvaknuté, jazyk spočíva špičkou na hornom podnebí za prednými zubami.

Celé telo je uvoľnené, aj keď je usadené v tejto špeciálnej polohe. Je bez akéhokoľvek napätia. Relaxácii napomáha dýchanie.

Dych je uvoľnený, hlboký. Nerobíme s ním žiadnu „gymnastiku“, neformujeme ho. Telo si nájde svoj systém dýchania samo od seba. V priebehu cvičenia sa môže stať, že sa výdych predĺži, pomôže to intenzívnejšiemu uvoľneniu celého tela.

Vnútorná forma

Vnútorná práca znamená „čo som?“ v každom okamihu.

Je mnoho techník, ktoré umožňujú bdelosť mysle, jej fixáciu na prítomnosť. Pozrime sa na niektoré z nich.

Prítomná myseľ

Ak otvoríme svoju myseľ prítoku zmyslových vnemov, myseľ nemá šancu vytvárať svoje produkty – myšlienky. Stačí naplno počúvať zvuky okolo seba – tie, čo prichádzajú zvonku aj z vnútorného priestoru. Myseľ, načúvajúca zvukom na 100 % prestáva vytvárať myšlienkové prúdy a postupne sa viacej a viacej upokojuje. Nastáva pokoj, pohoda a mier. My si vtedy jasne uvedomujeme, že zvuky, ktoré počúvame, sú naším ja, jednotíme sa so všetkým okolo seba.

To isté platí pre všetky ostatné zmyslové vnemy – zrak (vnímanie farieb okolo seba), čuch (vnímanie vôní), chuť (vnímanie chutí), hmat (vnímanie dotyku nášho tela s oblečením, poduškou, na ktorej sedíme, a pod.).

V prípade, že do mysle vojde myšlienka (a ona sa určite zjaví), len si ju uvedomíme, prijmeme ju ako všetko ostatné, čo vnímame a pošleme ju preč –  vraciame sa k svojmu cvičeniu.

Touto technikou vnímame všetky veci okolo seba, celý vesmír, taký aký je. Učíme sa prijímať seba samých a všetko ostatné presne také, aké to je, čo znamená, že vnímame pravdu. Potom sme schopní konať správne v tomto svete.

Myseľ neviem

Touto technikou sa snažíme dostať myseľ do stavu pred myslením, čo nazývame myseľ neviem. Používame na to otázku „kto som?“. Ak sa úprimne sami seba pýtame „kto som?“, naša myseľ sa dostáva do stavu pred myslením a jednoducho nevie. Preto sa pri nádychu pýtame tri krát: „Kto som? Kto som? Kto som?“ A pri výdychu dlhé: „Neeeeeeviem.“ Toto neeeeeviem je smerované do oblasti podbrušia, kde je centrum nášho ja. Týmto cvičením sa posilňuje naše centrum neviem, myseľ sa upokojuje a následne môžeme vnímať veci také, aké sú.

Jedna myseľ

Každý pozná nejakú mantru, napríklad „Óm mani padme húm“ alebo „Kwan seum bósal“ atď. Mantra je slovo alebo niekoľko slov, ktoré majú hblší význam. Napríklad Kwan seum bosal je meno bódhisattvu (vyššej bytosti), ktorý má na starosti šírenie lásky a súcitu. Opakovaním jeho mena „nasávame“ túto energiu a šírime lásku a súcit ďalej do svojho okolia.

Počas sedenia môžeme svoju mantru stále opakovať. Keď je myseľ pokojná, frekvencia mantrovania môže byť nízka, keď sa zjaví myslenie, frekvenciu môžeme zvýšiť tak, aby sme preťali tok myšlienok. Myseľ mantry sa nazýva aj Jednou mysľou, keďže obsahuje len jeden objekt – mantru. Tento objekt nevpustí do mysle nič iné a myseľ sa teda môže upokojiť a byť pripravená vnímať veci také, aké sú.

V zene je najdôležitejšie „len to urobiť“. Nepremýšľať nad cvičením, ale realizovať ho. Zjednotiť sa s ním. Gram praxe je viacej ako tona teórie. Ako povedal Buddha: „Neverte slepo mojim slovám, ale vyskúšajte si, ako fungujú vo vašom živote.“ Preto Vás aj ja chcem povzbudiť: vyskúšajte si zenové sedenie, najlepšie v zenovej skupine alebo zenovom centre a sami môžete pozorovať, ako intenzívne a pozitívne ovplyvní váš život.

Ľubor Košút, opát Bratislavského zenového centra

 

Témy: 

Rubriky: 

AKTUÁLNE ČÍSLO

JAR 2017

VYDAVATEĽ

BADAM CREATIVE, s.r.o.

 

KONTAKT

 

0903 442 220

 

horoskopy@alternativ.sk

info@badamcreative.sk

 

HOROSKOPY & LIFESTYLE

 

Moderný a alternatívny štvrťročník   o tele a o duši